RECEPT: Nougatbollar

Till 90-årskalaset provade jag ett nytt recept som blev så lyckat! Chokladbollar i all ära, men är man som jag en nougatälskare är de här nougatbollarna snäppet bättre!

20170112_110841

Du behöver:

4 dl havregryn

1,5 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

1 msk kakao

1 dl kokos

75 g smör

200 g nougat

1 – 2 msk vatten

kokos att rulla bollarna i

Börja med att smula sönder havregrynen. Jag använde händerna och det gick utmärkt. Blanda alla torra ingredienser först. Blanda därefter i smöret och till sist nougaten. Det går enklast om smöret och nougaten är skurna i tärningar och har hunnit bli rumsvarma. Jag hade i 1 msk vatten, men borde haft i lite till. Bollarna var väldigt enkla att rulla just eftersom att de var så kompakta. Men av samma anledning var det även svårt för kokosen att fastna. Jag fick banka in kokosen så mina fina nougatbollar fick åtminstone lite garnering.

20170112_115828

Jag och alla andra på kalaset tyckte nougatbollarna blev jättegoda och jag kommer definitivt göra om dem!

Receptet hittade jag HÄR.

Lämna gärna en kommentar!

